Visitor Counter

Free Stuff

Followers

Thursday, December 2, 2010

Takdir Mereka....

Berdegup pantas hati aku..Terketar ketar jari jemari aku dan terbeliak mata aku takala membaca berita yang amat menyedihkan...terkejutnya aku mendapat berita itu seperti orang yang aku sayang pergi meninggalkan aku..Apa yang tidak terlintas di fikiran dan bayangan aku tetapi berlaku pada mereka yang aku gelar kekasih bahagia...Selama ini aku memerhati mereka gelak,bergurau senda sehinggakan mengalir air mata kegembiraan...Dan aku sendiri menjadi sebahagian dari mereka...Sebahagian dalam perjalanan percintaan mereka..

Sabar dan tabah sahaja aku dapat ucap pada mereka..Aku tahu mereka kuat untuk mengharungi saat begitu getir ini..Apa yang telah ALLAH uji pada hambaNYA mesti sama dengan kemampuan manusia itu.Bab kata orang "Kita mampu merancang sahaja tapi ALLAH yang menentukan"Apa yang kita harus lakukan adalah hidup seperti biasa..mungkin kita akan merasa kesunyian..mungkin kita akan rasa keperitan tapi sabarlah wahai sahabat aku..Masa yang dapat melupakan perkara yang lalu..Mungkin hanya tinggal kenangan antara kamu..Gunakan lah kenangan itu untuk menguatkan semangat kamu..

"Hari ini saya belanja Abg dengan mie makan ok?" Mungkin itulah saat terakhir aku melihat mereka bersama..Kita orang secara kebetulan memakai baju berwarna biru..Masing masing senyum jer..Kalau selepas ini mungkin perasaannya tidak sama seperti sebelumnya..Sejak akhir akhir ini aku begitu sensitif bab macam ini..tak tahu la kenapa..sedih betul..


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:


“Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.” (Hadis riwayat Thobrani)

Pada sahabat aku..Sabarlah dalam hadapi dugaan ini..

2 comments:

eihin farahin said...

sbar la a.mie

Anonymous said...

Terima kasih banyak untuk menulis ini, itu unbelieveably informatif dan menceritakan ton