Visitor Counter

Free Stuff

Followers

Saturday, November 20, 2010

Beraya di hospital...

"Mie..jangan lupa esok hantar nasi minyak,ketupat,lemang dan rendang kt hospital" msg yang aku terima dari ayu aku baca setelah siap membelah 2 ekor ayam semperna raya korban..aku korban ayam je kt umah..ehehe.."ok esok mie hantar..tapi rendang tak der kot"...aku membalasnya dengan pantas tanpa segan silunya sedangkan tgn aku tak basuh lagi setelah potong ayam.."Mak long cakap tanya makcik ada tak wat rendang"balasnya ayu"makcik pun tak masak gak..ehehe..mkn je apa yg ada..ish2..gelojoh..ahaha.."lepas tu dia tak balas da..mungkin sibuk menjaga mak nya yang terlantar di hospital...Mak ayu sakit agak teruk..Leher mak dia kena tebuk..wayar masuk ikut hidung..seram aku tgk.ayahnya pulak pergi menunaikan kewajiban di tanah suci mekah.1 Dec baru balik tanah air...aku ni jenis agak phobia kalau tgk org sakit2 kt hospital..terasa bagai aku yang sakit..huhu..ayu sibuk duk perli aku sbb aku takot nak masuk hospital..pernah sekali tu aku tunggu je kt bawah and suruh dia turun amik makanan yang dia kirim..Biarlah dia nk gelak sebab aku tak kisah..dia dalam keadaan begitu pedih..melihat maknya bertarung nyawa..Setiap hari aku akan bertanya keadaan mak dia..keadaan masih sama..


ni ayuu....sweet kan..ahahah...mati aku kalau dia baca ni..
                                                
Yang duduk tu Bawah tu ayah ayu..Yang Duduk atas kerusi mak ayu. gambar raya puasa thn ni...




Pagi raya...aku bangun agak lewat..miahhaha..bangun jer terus mandi..siap je mandi aku mkn nasi minyak yang terhidang kt atas meja..mkn sikit jer..sbb comfirm lepas solat raya ada lagi makanan lain kt atas meja..biasala dah jd tradisi orang berjiran di kampung yang sentiasa bertukar-tukar lauk pauk...Lepas mkn aku pakai bj raya warna marron 5..erkk..maroon je..ehehe...dengan segala tajakan yang biasa aku lakukan aku amik wuduk dan terus ke masjid yang hanya seberang rumah aku jer..jalan kaki jer..banyak sikit pahala..eheheh..Dalam perjalanan ke masjid tuu berjumpa la orang-orang kampung..sambil berjalan sambil bersalaman antara satu sama lain..Duduk kampung memang best..ada suasana macam ni..syok2..Rasa aman je kt hati..Cuaca pun ok..tak hujan macam seblum ni..Sampai jer masjid, aku pergi basuh kaki je kt tempat amik wuduk..Aku pergi amik tempat di saf saf yang agak berdekatan..Solat sunat dulu..Lepas tu baru takbir raya ramai2..sayu jer rasa..memang tiap2 tahun rasa macam tu...


  Ni aku...Macam Yb pun ada..ahaha


Selesai je semua..aku bergegas balik sebab nk pergi kubur dan hantar makanan ke hospital..Biasa lepas solat aku akan ke rumah sepupu aku..tapi sejak setahun dah tukar..Sekeluarga akan pergi kubur dulu untuk sedekah al fatihah pada arwah atok aku yang meninggal pada tahun lepas..AL-FATIHAH...Harap dia ditempatkan di kalangan orang yang beriman..AMIN..Tapi Aidil adha kali ni aku seorang je pergi kubur..tak per..Aku wakilkan jer..Baca Yassin dan doa sikit...Arwah atok memang seorang yang baik tapi aku ni cucu dia yang tak dengar sangat..eheh.. Kalau time solat je dia akan tegur.. Kadang2 tu wat tak dengar..jahat aku ni.Pernah sekali aku tak pergi solat jumaat..Dia balik rumah je terus gegar bagaikan taufan yang melanda..Aku lari kecut masuk dlm bilik.."Nape tak pergi masjid"Sekali tak pergi solat jumaat akan ada tompok hitam..klu 3 kali tak pergi terus gelap hati!!"Kata-kata tu aku ingat sampai sekarang...Tapi bila dah kehilangan dia baru aku tahu erti masa dia hidup..kadang2 seperti terdengar suara dia memanggil nama aku..Kalau dulu aku akan sentiasa ke sungai bersama dia untuk meraih sedikit rezeki..Kami tahan Udang galah.. Mahal woo udang galah.. Sekilo RM30..kalau 10 kilo..byk tuuu..kaya2...ehehe...Kalau 10 kilo berapa ekk..tolong kira yer..aku tak pandai lah..


Selepas selesai tugas aku pagi raya ni..Aku balik dan siap siap nk bungkus makanan..Aku amik bekas yang kosong untuk isi apa yang ada kt atas meja..Sekali tgk byk juadah yg ada..Nasi dagang saje ada 2 bekas..Nasi minyak lain lagi..Ketupat palas lagi..Nasi Tapir lg.."bukan tapir yg tuu ekk"Nasi arab lagi.,.iskk..kan betul cakap aku ni..memang comfirm banyak la...Tapi aku bungkus Nasi minyak dengan Ketupat jer..yang lain biar..kang bwk banyak takot tak abis.. Siap je aku pergi start enjin dan terus pergi hospital..Sampai je hospital aku tengok ada pok guard lakk..aku ingat time raya waktu melawat bebas..rupanya tidak..aku cakap la dengan pok guard tu


"Bang..saya nak hantar makanan leh"
"Tingkat berapa?"
"Tingkat 7 bang"..
"ok.."
"Tima kasih Bang..Selamat hari raya"


Tapi aku tengok muka abg tu tak ikhlas je nak bg masuk..ke dia marah sebab tak dapat cuti..huhu..cian dia..tapi paham2 la tugas dia ek..nnt aura sakit kt hospital tu masuk dalam badan dia,..ehehe..Aku naik lif untuk ke tingkat 7..Wad tu area 7B..Bila aku masuk je area tuu..aku lihat2 la orang sakit..meremang bulu roma aku..Rasa aku lak yang sakit...iskk... Sampai je kt wad tu..Ayu terkejut..


Eh! Macam mane leh naikk...???
La..Naik ikut lif la...iskkk...
Ingatkan mie takot nk naik...
See the leg la..ahahaha...
Ayu..ni makanan yang ayu nak sgt semalam..rendang xder ekk...


                                           
Baru jer aku nk letak makanan..Aku tengok bertimbun makanan yang lain..rupanya dah banyak sampai..adess..penat je aku bawak..ingat xder makanan langsung..dia gelakk jer..rupanya dia saje nk aku naik atas..hampes..*%$%^&*&()*()...Aku duduk kt luar beranda hospital tuu..tengok suasana hospital dan bandar kuantan...cantik juga..Sebenarnya aku tak nak tgk dlm wad tuu..Scaryy!!..huhu..mcm pondan je aku ni.."ni kalau joe baca ni abis la aku..dia tauu kelemahan aku..adess"....ahahaha...biasala..aku ada gak kelemahannya...macam superman gakk..iskkk...Bukan menda..Dulu masa kecik2 aku selalu ulang alik hospital..aku dlu sakit..Selalu je aku ada date dengan doc kt sane..Hebat btl aku ni..kecik2 dah ada date dgn doc..pergghh..wakaka...Aku pun tgk lagi la permandangan luar hospital...Agak gayat lak rasanya..Ada lagi kelemahan aku...iskk..dah2..cukup cerita kelemahan aku...huhuhh...


        Gambar bandar ktn dr tingkat 7B Hospital.....
                                     


Aku tengok ayu berbaju seperti orang arab..jubah..semua family dia pakai jubah..Ayah dia dari mekah kirim..ada yang besar sgt pun ada..ayu punya singkat skit..tapi ok la..Aku suruh ayu makan nasi minyak yg aku bawak..Dia ajak aku sekali tapi xperla aku dh mkn kt umah..ni bwk pun untuk family dia..ramai gak kt wad tuu..Ada dalam 10 orang..yela..semua cuti raya ni kan..Aku tengok pesakit  lain biasa jer..ada yang xder keluarga..sian diorang...ada aunti cina tu duk panggil sapa yg dia nampak..Ada la uncle cina yang melawat isteri dia tolong gakk..dia nk air rupanya...tapi lepas tu panggil lagi..iskk...ada orang yang lalu situ wat tak tahu jer...Dunia2..Termasuk la aku ni..erkk...Aku tengok ayu makan..dia makan sambil tunduk.,.mestilah tunduk skit..tak kan nk dongak tinggi2..wakaka...Lepas dia abis mkn..dia ajak ikut dia pergi melawat kakak dia..lupa lak aku yang kakak dia baru bersalin tapi bedah..bersalin tak normal..bayi kakak dia tak cukup 9 bulan...Nama baby tu diberi nama "Fatima Azahara"Tak silap aku la..Cantik je nama budak2 zaman moden ni..Aku simple je nama tapi bererti.,.muehehe...


Kalau nak ikutkan aku dengan ni apa jenis pertalian aku tak tahu..Sebab Ayah sedara aku kawin dengan kakak dia..tapi kakak dia tu kakak tiri..Aku dengan dia kira mak saudara tiri ke haa...Tak paham aku salah silah keluarga ni..pening2..tak nak amik tauu la..ehehe...Kalau sapa2 yg tauu sila bgtauu aku ekk...ehehe..Sampai kt wad untuk kaum wanita bersalin tu..Aku tengok kakak ayu atau aku panggil kakcik sihat jer...Dah boleh duduk..dengar kata dia ada darah tinggi..tu yg kena bedah kot..Entah ler..Aku jenis tak brapa amik tahu sgt..ehehe..Borak2 la dengan diaorang kt sane..suami kakcik ada..Pok lie,maklong aku..Pok lie N Mak long pun baru sampai je tuu..Aku dengar jer diorang semua cerita..Aku ni jenis suke dengar saje..eheh..Sambil aku tengok la keliling area tuu..ada yang pasal susu la..aku baca..Ntah brapa kali aku baca xtauu ler..Xper lehh amik info..mana tauu kawin nnt kan..ekekek...


Agak lama aku kt hospital tuu..dalam pukul 7 baru aku balikk...Kalau ikutkan memang duk sane xtauu nk wat apa..layan je la apa yg ada..Penat gak duk sane sbb boring..tp biasala aku tak rapat sgt dengan orang sane..lebih2 lagi nurse2 kt situ..iskkk...Apa2 pun aku mendoakan kesihatan mak dia..K la..aku stop kt sini je dlu..Assalam wsalam....