Visitor Counter

Free Stuff

Followers

Tuesday, November 16, 2010

Erti korban





Aidil Adha menjelma lagi.. Dan ada di antara ayah kepada saudara aku pergi menunaikan haji di tanah suci mekah. Tapi yang paling menyedihkan di mana ibunya sakit terlantar di hospital..Harap dia dapat mengharungi segala dugaan yang telah ALLAH berikan..


“Erti korban itu terlalu besar untuk diungkap. Ia tidak hanya menjatuhkan seekor lembu dan kambing saja sebaliknya ibadat itu datang dalam pelbagai rupa dan bentuk. Apa saja yang termampu kita harus korbankan bagi membantu sesiapa yang menangis mengharap bantuan. Umpamanya menderma untuk saudara saudara islam kita yang tidak seberapa banyak mungkin bantuan untuk meringankan beban saudara kita yang kini sengsara dilanda banjir di utara Semenanjung. 


“Indahnya ibadat ini tersembunyi satu cerita dan sejarah yang jauh lebih bermakna di sebaliknya. Jika diamati dengan jujur dan ikhlas, boleh menitis air mata mengenangkan ketaatan para Nabi terhadap Allah. Justeru, setiap kali bersembang soal korban ini, saya mudah tersentuh dan cepat mengingatkan semula pengorbanan yang pernah saya lakukan setakat ini. "ni aku tambah jer skit..ehehe"


Akhir kata.. Korban itu ada banyak cara... heheh

No comments: