Visitor Counter

Free Stuff

Followers

Thursday, August 4, 2011

Dengki itu Rugi...

Abul Laits Assamarqandi r.a. meriwayatkan dengan sanadnya dari Alhasan berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis hasanat sebagai mana api makan kayu."

Bila tiba je bulan puasa macam ni teringat plak kawan kawan lama yang berkerja bersama...Aku rasa nak cerita pasal seorang member aku..Nama dia syakirah...Dia ni dulu supervisor cashier sekali dengan aku masa kt parkson dulu...Jangan ingat plak ni awek aku...Kawan je k...iskk...Syakirah ni anak orang kaya gak la..Dia duk kt kawasan kubang buaya alor akor tu...Kalau ayah dia dtg amik comfirm bawak merc..Kadang2 dia gak yg bawak tp selalu terbabas sebab tak berapa cekap lagi...hehe...

Dia ni dapat jadi supervisor sebab dia ada degree dalam bidang sains..Sains apa aku tak ingat...Yang aku kesian kt dia ni sebab dia seperti jd kuli kt parkson tu..Kalau apa2 keje mesti dia byk kena buat..Sedangkan ada lg supervisor yg leh buatkan...Dan yg paling menyampahnye dia selalu je kena buka kaunter...Boleh katakan tiap2 hari..Aku rasa kesian kt dia...Tapi dia jenis tak terasa hati...

Ketua cashier dengan supervisor tu memang selalu buli dia...Kadang kadang aku tolong gak dia..tp kemudian aku plak kena warning sebab tolong dia...Kan dia budak baru..Walaupun dia supervisor tapi tak tahu apa2 sgt...Yang India tu suka sgt cucuk belakang ketua cashier..ketua cashier lak pantang org puji skit terus je suka...iskk...Yang aku dapat tahu sebab apa diaorg tak suka syakirah tu pasal Gaji dia lagi besar dari diorg..cantik pastu anak org kaya lak tu....Kalau boss parkson mmg kenal ayah dia...Kalau Eksekutif yang lain mmg baik dgn dia..selalu belanja mkn...Kat situ nampak jelesnye diorg...Sabor jer laaa...

Kalau kerja dgn org yang ada hasab dengki mcm tu memang rasa menyampah..Dulu ada seorang supervisor gak nama dia Nor..dah kawin..anak seorg masa tu...Dia berhenti kerja sebab 2 org tu la..Kerja nak mengata org je..Pastu yang si india tu sedap2 je arah buat keje...Padahal Nor tu lagi lama kerja dr India tu...Tak lama dalam berapa bulan..Nor masuk keje balik tapi dia tak nak jd supervisor..Dia nk jd cashier je...Mungkin dia terasa dengan 2 org tu...Sebenarnya kerja kt sane best tapi tu la..tak tahan dengan sikap manusia..Nnt lama2 aku lak terkena...Kalau baik dengan org ni...Nnt org yg tu lak ckp "eleh!! mie kan baik dgn *!#(*..."mesti ada  ckp mcm tu...comfirm ada..Pastu kalau baik dgn yg tu plak..Yg ni lak ckp mcm tu..Aisshhhh...Susah nk cari kerja yg xder perkara mcm ni...Baik keje sendiri lagi bagus...

Lalu ditanya: "Ya Rasulullah, bagaimana untuk selamat dari semua itu?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Jika kau hasad maka jangan kau lanjutkan, dan jika menyangka maka jangan kau buktikan (jangan kau cari-cari kenyataannya) dan jika merasa takut dari sesuatu maka hadapilah (jangan mundur)." Yakni jika hasad dalam hatimu maka jangan kau lahirkan dalam amal perbuatanmu sebab selama hasad itu masih dalam hati, maka Allah s.w.t. maafkan selama belum keluar dengan lidah atau perbuatan

1 comment:

Unknown said...

tula keja sendiri lg baguskan? hehehe