Visitor Counter

Free Stuff

Followers

Saturday, April 16, 2011

Kau yang bernama Cinta...





"Bintang..Dimanakah Dirimu..Aku rindu.."..kata hati kecik ku..Dengan deruan ombak yang menemaniku sambil aku mendongak ke langit gelap..Tidak kelihatan bintang yang selalu menemani diriku..Lalu ku pandang ke kiri ke kanan..Aku lihat agak jauh di sana begitu ramai kelibat kelibat manusia sedang berduaan di sana...Aku di sini keseorangan dan berharap agar bintang dapat menemaniku..


Kalau Dahulu aku sentiasa bersama Si Dia dari petang sehingga terbenamnya matahari agar kami dapat melihat cahaya senja yang begitu mempersonakan.."Ahhh..ingin aku kembali pada saat itu..' keluhan aku..abangg!! abanggg!!..teguran dari isteri aku...aku hanya berpaling saja bila dia memanggil.."abang..abang buat apa kat sini..jom la balik..Semua orang tunggu abang.."kata shila pada aku.."Sekejap lagi la shila..abang nak rehat2 kejap ni..!!"..Jawab dengan nada agak lantang..


Shila..kawan aku dari bangku sekolah lagi..Dia lah kawan aku yang paling rapat dan paling memahami aku..Kami bersekolah di sekolah yang sama..Walaupun dia seorang perempuan..Aku tidak kekok dan kami selalu bersama..Dari darjah 1 sehingga la kami menduduki upsr kami sentiasa berada di kelas yang sama..Bila teringat kembali pasti aku tersenyum sendirian..


Tapi bila masuknya kami di sekolah menengah..kami mula berjauhan..Shila masuk MRSM..aku pula hanya bersekolah biasa saja..Disitu kami sudah kurang bersama..Kalau jumpa pun bila cuti sekolah..Itu pun susah kerana dia akan terus balik ke kampung dia di banting..Aku pun sudah ada kawan yang lain namun begitu kawan aku tidak sama seperti dia..Ntah lah..aku pun tidak tahu mengapa...


Aku ingat lagi..Masa Tingkatan 3..Masa tu cuti sekolah...Kali ini shila tak balik kg sebab ayah dia pergi outstation luar negara..Aku pun ke rumah ibu shila.."Shila mana makcik..lama tak jumpa dia.."tegur aku pada ibunya di dapur.."Shila pergi kedai..Jap lg balik la tuu..tunggu la kejap amir."balas ibunya..Aku pun duduk la di dapur melihat ibunya shila memasak..Tidak lama kemudian kedengaran suara shila.."Ibuu..ni barang2 td.."..Aku berpaling melihat shila.."alangkah terkejutnya aku bila lihat shila begitu gemukkk..."Ni shila ke apa niii makcik!!"..kata aku..."Ibunya tersenyum melihat telatah aku"..Lantas aku dikejarnya shila bila aku berkata macam tu,..aku pun lari la lintang pukang..Bila shila dah tak mengejar..aku lihat dia menangis..


Sekarang..Aku sudah berumur 23 tahun..aku sudah tamat pengajian..Begitu juga shila..Shila dah tak seperti dulu..dia sudah semakin cantik..Dalam diam aku sudah jatuh cinta dengan dia..Sudah ramai lelaki cuba meminangnya..Tapi ditolak oleh shila..Aku pun hairan kenapa shila tolak pinangan orang lain..Padahal yang meminangnya semua dari orang yang ada 'class."..Ada sekali tu aku tanya ibunya..Ibunya sendiri pun tidak tahu mengapa...Aku nekad..aku nk tanya sendiri pada shila..Aku cari shila di pantai..Kalau masa seperti ini..Mesti dia ada di pantai..Shilaa!! Shilaa!!..jerit aku bila ternampak shila..Shila berpaling dan melambai lambai tangannya..."Kenapa amirr??...terjerit jerit panggil aku..."..."takder apa..cuma nk tanya kau laahhh.."..Balas aku..."kau nak tanya apa amirr??"Balas shila agak hairan.."Aku nk tanya..kenapa pinangan lelaki semalam kau tolak..Pastu yg lepas pun kau tolak..kenapa??..Shila diam bila terdengar pertanyaan aku...Aku lihat shila menitiskan air mata...


"Ehhh!! shila..kenapa kau nangiss nii??"aku terkejut bila ternampak shila menangiss..Aku pegang bahu shila..Aku pujuk dia agar beritahu aku kenapa dia menangis..Tidak lama kemudian shila pun cerita..Aku terkejut bila shila menceritakan semua perkara yang menyebabkan dia menolak pinangan lelaki lain..Aku terduduk tidak dapat mengatakan apa2..Sejak dari itu aku selalu bersama dengan shila..Aku lah tempat dia bercerita..aku lah tempat dia menangis..Cinta aku pada dia semakin kuat..Walaupun dia tidak pernah mendengar suara aku yang menyatakan aku cintakan dia...


Sebulan kemudian..Aku nekad untuk menyatakan hasrat murni aku...Di waktu petang di tempat yang biasa aku menemaninya..Aku meluahkan kata2 aku...walaupun berat hati dia untuk menerima diri aku..aku cuba menyakinkan dia untuk menerima aku sebagai teman hidupnya."Shila...aku tidak menyesal jika kau menjadi isteri aku..Walaupun mungkin waktu kita bersama singkat tapi aku aku bersyukur sangat2..kau pasti faham akan sikap aku bukan??.."kata aku pada shila..Shila menitis air mata mendengar kata2 aku..Shila hanya diam dan hanya menggerakkan kepala tanda setuju...



"amirrrr.."tegurr ayah aku..jom..kita nak gerak ni..nanti lambat pula.." Aku mengesat air mata yang bercucuran di pipi aku..aku bangun dan mengikut ayah aku dari belakang...Aku berpaling melihat kembali pantai di mana tempat aku bersama dengan shila..Kemudian langkah aku terhenti..'Bukan ke shila tegur aku tadi.."..kata hati aku..."Amirr.!!..Kenapa??..cepat sikit..kita hendak pergi kebumikan jenazah isteri kau shila ni.."..jerit ayah aku...Aku terkejut dan terus meneruskan perjalanan..Adakah mungkin shila menegur aku untuk kali terakhir..Shila mengidap penyakit barah otak..Doctor telah mengesahkan yang shila hanya dapat hidup selama 6 bulan sahaja..tapi shila berjaya bertahan selama 2 tahun dan kami dikurniakan seorang cahaya mata..Ajal itu ditangan ALLAH..dan hanya DIA yang mampu mematikan ciptaannya...


No comments: